Projektet Virtuelle assistenter fokuserer på integrationen af virtuelle assistenter i læringsprocessen for at forbedre læringsoplevelsen og øge studerendes engagement. Målet er at undersøge, hvordan ny teknologi kan anvendes i en læringskontekst, med særlig fokus på erhvervsakademiske uddannelser inden for salg, markedsføring og e-handel.
Målgruppen for projektet omfatter aftagervirksomheder og brancheforeninger, der har interne læringsprocesser. Projektet vil anvende en aktionsforskningsbaseret tilgang, hvor virtuelle assistenter udvikles og testes i samarbejde med studerende og undervisere. Dette inkluderer planlægning, implementering, observation og refleksion over brugen af virtuelle assistenter i undervisningsforløb.
Aktiviteterne i projektet omfatter udvikling af fagspecifikke virtuelle assistenter, som hver især er rettet mod specifikke fagområder. Disse assistenter vil blive integreret i undervisningsforløbene for at tilbyde personaliseret læring – og studie oplevelse, feedback og støtte til de studerende.
Forventede resultater inkluderer en forbedret forståelse af, hvordan virtuelle assistenter kan berige læringsprocessen, en øget studie engagement og en dybere indsigt i de pædagogiske og teknologiske udfordringer og muligheder, som følger med integrationen af AI-teknologi i undervisningen. Projektet vil også bidrage til den bredere diskussion om fremtidens uddannelseslandskab og den rolle, teknologi spiller i dette.