Hop til indhold

Augmented Reality (AR) til formidling af zeppelinbasen i Tønder

I dette projekt undersøges, hvordan AR kan anvendes til formidling af zeppelinbasen i Tønder.

Under 1. verdenskrig lå en zeppelinbase i Tønder. Den er et et unikt miljø, hvor de fleste af basens huse og hangarer er væk og nu erstattet af skov. De store zeppelinere er også væk, men kunne man forestille sig dette genskabt med AR?
AR har været anvendt til formidling på museer o.lign. i en række år, da teknologien tilbyder store mulighed for læring, både i form af genskabelse af genstande og i genskabelse af hele miljøer som de besøgende kan udforske.
Fordelen ved at anvende AR i formidlingen er tydelige ved, at det er en helt anden måde at bringe genstande og miljøer i spil på. Med AR ser brugeren stadigvæk stedet eller genstanden, men blot i en formidlingsmæssig styrket måde.
Lokationsbaseret AI skaber oplevelser, der er bundet til bestemt steder og som derfor kræver at man som besøgende må opsøge disse steder. Det giver en yderligere dimension af at skulle finde frem til formidlingen af området. Projektets prototype viser, at det kan give en spændende oplevelse at se en zeppeliner genskabt med AR flyve over Tønder. Samtidigt kan man fornemme dens enorme størrelse, når man kan se forskellige detaljer ved zeppelineren, fx ved gondolerne på undersiden.

Vælg et tema eller søg efter projekter