Helt ferske branchetal for 2017 melder om en global spilbranche der for første gang runder US$ 100 mia. i omsætning. Mens UK står for 1/3 af den europæiske omsætning, ligger spilvirksomheder i vores nabolande Sverige og Finland også godt an i dette billede.
Dansk spilbranche (content developers) har fra 2014-2016 været inde i en spændende og positiv udvikling, hvor flere virksomheder er lykkedes med at skabe kommercielle successer med eksportaktivitet der bidrager til dansk økonomi.
Branchens egen interesseorganisation, Interactive Denmark, kørte i perioden 2014-2016 en række udviklingsprogrammer med det formål at styrke spilvirksomhedernes forståelse for, hvad der skal til for at lykkes med alt fra produktudvikling, til kommercialisering, tilstedeværelse i distribution og komme ’top-of-mind’ i forbrugerens/ gamernes opmærksomhed.
I tæt samarbejde med Interactive Denmark, er en projektgruppe fra Cphbusiness, Søerne i fuld gang med en systematisk identifikation af aktiviteter og kompetencer den enkelte virksomhed må have på plads for at kunne realisere sit kommercielle potentiale.