AI – en del af lederens værktøjskasse
Projekttitel | AI – en del af lederens værktøjskasse |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Innovation | Kommunikation | Teknologi |
Teaser | Projektet vil udforske anvendelsen af AI med henblik på at udvikle ledelsespraksis med fokus på integration af AI som et nyttigt del af lederens værktøjskasse. |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Peter Thaysen Lektor pett@smartlearning.dk 36 15 45 00 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 31. januar 2024 - 31. december 2024 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Erhvervslivets ledere står over for en unik mulighed for at gøre brug af generativ kunstig intelligens (AI) som en værdifuldt værktøj. SMV’er har tidligere haft udfordringer med at følge med store virksomheders investeringer i AI, men mulighederne har ændret sig med de nye, lettilgængelige og billige generative AI-værktøjer. Disse værktøjer kræver minimal teknisk viden og er omkostningseffektive. Indtil nu har generativ AI primært fundet anvendelse inden for tekstgenerering, markedsføring og journalistik. Dette studie udforsker potentialet for at bruge AI som ledelsesværktøj til at forbedre eks. beslutningstagning, analyse og kommunikation. Generativ AI er et nyt og hurtigt udviklende område, som er opstået efter lanceringen af OpenAI’s chatbot ChatGPT i november 2023. Den forventes at have betydelig indvirkning på samfundet og arbejdsmarkedet, med forudsigelser om, at det kan påvirke op til 300 millioner jobs og øge den globale økonomiske vækst betydeligt. På trods af hurtige udvikling af generativ AI er der en mangel på forskning på området. Dette studie sigter mod at udforske, hvordan AI kan anvendes inden for ledelse og øge bevidstheden |
- Baggrund og formål | Erhvervslivets ledere står over for en unik mulighed for at udvide deres værktøjskasse med generativ kunstig intelligens (Kondrup 2023). SMV’er har haft udfordringer med at følge med store virksomheders investeringer i AI. Dette har ændret sig med de nye generative AI’er siden november 2022, som er lette og billige at få adgang til. Generativ kunstigintelligens er programmer, der kan generere tekst og billeder baseret på forespørgsler, såkaldte prompts. Værktøjer som Rytr, Midjourney og ChatGPT kræver minimal teknisk indsigt og lave omkostninger (O’Sullivan 2023). Indtil nu har teknologien primært været brugt inden for tekstgenerering, markedsføring og journalistik (DeLoitte 2021). Dette studie udforsker AI’s potentiale som Generativ AI er et helt nyt felt i både forskning og praksis, som er opstået i kølvandet lanceringen af OpenAI’s ChatGPT 30. november 2022. Efterfølgende er flere aktører kommet på markedet, og der er derfor stor udvikling indenfor feltet. Det tyder på, at vores samfund, arbejdsmarked og arbejdsopgaver vil blive påvirket betydeligt af denne udvikling. Goldman Sachs forudså i marts 23, at 300 millioner stillinger vil blive påvirket af den seneste udvikling inden for AI (Generative AI could raise global GDP by 7%, Goldman Sachs, 2023), og McKinsey & Co. forudså i juni 2023, at ny AI har potentialet til at øge den globale vækst med 30.000 milliarder kroner (”The economic potential of generative AI”, McKinsey, 2023). Med den fart som teknologien har på både i udvikling, i påvirkning og vinder ind blandt brugerne har det ikke været muligt for forskningsfeltet at følge med. Et eksempel på dette er, at Vi har også gennem vores forstudie kunne bekræfte og udvide vores interesse i emnet AI og Ledelse. Vi har gennem et gennemført fokusgruppeinterview både kunne bekræfte interessen i Vi har også gennem forstudiets gruppeinterview kunne identificere to yderligere vinklinger på problemstillingen omkring AI og ledelse, og det er hvordan man som organisation skal rammesætte brugen af AI som ledelsesværktøj og hvordan man skal tilgå læring og træning i brugen |
- Aktiviteter og handling | |
- Projektets Metode | Projektet vil primært benytte en kvalitativ tilgang til dataindsamling bestående af kvalitative interviews og fokusgruppe interviews. Metoden sikrer en undersøgende tilgang til emnet, hvilket er fordelagtigt, da vi ønsker at undersøge konkrete erfaringer og anvendelsespotentialer. Gennem prøvehandlinger, interviews og fokusgrupper vil undersøgelsen være en del af en fælles proces mellem projektet, undervisere og respondenter, og gennem dialog og refleksion vil vi besvare vores undersøgelsesspørgsmål og analysere den situation ledere står i når de inddrager AI i deres værktøjskasse. På den måde får vi rettet fokus ind på konkrete lokale erfaringer i praksis. Dette ligger også i tråd med at projektets udkomme skal være mere end en rapport, og have fokus på at gøre projektets resultater anvendelige for målgrupperne; studerende fra AU i Ledelse, Diplom i Ledelse samt AU i Produkt, Produktion og Innovation. Derudover inddrages virksomheder i projektet gennem studerende på EVU. Vi vil tilrettelægge dataindsamlingen således, at det i lige så høj grad er som studerende, som det er som (kommende) leder i en virksomhed, at vi inddrager vores informanter. Dette gælder i øvrigt også |
- Projektets Forventede Resultater | |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |