
Projektet har til formål at afdække tilgange og perspektiver, som banksektoren i Danmark ser i deres brug af kunstig intelligens til at kvalificere beslutningstagen i deres privatkunderådgivning.
Det grundlæggende forskningsspørgsmål er:
- I hvilket omfang gør den danske banksektor brug af kunstig intelligens (AI) i forhold til beslutningstagning i privatkunderådgivning?
Forskningsspørgsmålet afgrænses således:
Bankerne er sorteret og grupperet efter størrelsen af deres arbejdende kapital, defineret som summen af indlån, udstedte obligationer, efterstillede kapitalindskud samt egenkapitalen. Udenlandske banker med filialer i Danmark, herunder Nordea, kategoriseres i en gruppe for sig, og er ikke med i denne liste. Listen er baseret på en liste fra Finanstilsynet, senest med tallene for 2022.
Der udvælges prioriteret 6 forskellige typer af banker fra listen, 2 fra hver af kategorierne 1, 2 og 3, for at få en fornemmelse af om der er forskelle i brugen af kunstig intelligens (AI) i forhold til bankerne størrelse.
- Hvordan opfatter nøglemedarbejderen hos de udvalgte banker inden for tre grupperinger i banksektoren deres brug af kunstig intelligens i forhold til beslutningstagning i privatkunderådgivning?