Bæredygtigt User Experience Design
Projekttitel | Bæredygtigt User Experience Design |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Bæredygtighed | Design | Entreprenørskab | Innovation | IT | Miljø |
Teaser | Projektet har som mål at udvikle et koncept, som kan skabe værdi indenfor feltet bæredygtigt UX-design. |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Jeppe Rosengren Stockmar Adjunkt jrs@cphbusiness.dk 36 15 45 00 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2024 - 31. december 2024 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Projektet undersøger problemstillingen: Hvordan kan vi på Cphbusiness, i et samarbejde mellem virksomheder, organisationer og studerende, skabe et koncept, der kan understøtte udvikling, design og implementering af bæredygtig IT indenfor området UX-design i virksomheder? Vi definerer bæredygtigt UX-Design ud fra disse 3 punkter: Ressourceforbrug, Sikkerhed og Dataetik. Projektet har som mål at udvikle et koncept, som kan skabe værdi indenfor feltet bæredygtigt UX-design. Dette koncept vil kunne indeholde en model/ramme/værktøjskasse. Den endelig defineres gennem projektets resultater i arbejdet med metoden Design Thinking. Projektets målgrupper vil være virksomheder, primært SMV-virksomheder, der arbejder med en eller anden form for UX-design. Brancheforeninger og organisationer, der har tilknytning til virksomheder i IT-branchen. Uddannelser, undervisere og studerende, der er med til at udfører test af projektets koncept i samarbejde med case-virksomheder. Projektet har ud fra Design Thinking processen fokus på aktiviteterne:
Projektets resultat forventes at kunne bidrage til en del af ”Best Pratices” indenfor bæredygtigt UX-design. |
- Baggrund og formål |
|
- Aktiviteter og handling | |
- Projektets Metode | Ud fra The Research Onion by Saunders, Lewis and Thornhill https://15writers.com/research-onion/ arbejdes der i projektet med følgende metode: Research filosofi: ”Interpretivisme”: Fordi vi søger at finde ”sandheden” om Bæredygtigt UX-design, fra mange vinkler og fordi de synspunkter vi vil få på det, vil være virksomhedskulturelt forskellige fra forskellige interessenter og de vil ikke være generaliserbare. Vi er interesseret i at fange tanker og ideer i et udviklingsperspektiv. Vi ønsker at skabe et eksplorativ og iterativt projekt ud fra Design Thinking tankegangen. Vi ønsker at understrege at projektet ikke er et klassisk ”vandfaldsprojekt”. Vi ønsker et udviklingsprojekt, hvor plan og faser bliver justeret, ud fra de resultater, der opnåes undervejs. Projektplanlægningen følger derfor Stanford’s Design Thinking proces med de følgende 5. steps: Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test. https://web.stanford.edu/class/me113/d_thinking.html Vi vil i projektet arbejde både induktivt og deduktivt. Deduktivt når vi tager udgangspunkt i de få eksisterende rammer og modeller for Bæredygtigt UX-Design og Induktivt, når vi i samarbejde med studerende og virksomheder finder frem til nye tilgange for et muligt koncept. |
- Projektets Forventede Resultater | |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |