Sport og teknologisk udvikling er altid gået hånd i hånd, hvad enten det er i form af de tekniske fremskridt i formel 1 racerbiler til baseline teknologi i tennis. Så hvad er anderledes i dag? En ting er udviklingstider, som er blevet kortere og den anden ting er tilgængeligheden af teknologi for almindelige forbrugere. De sidste ti år har der været en exceptionel udvikling med nye produkter, virksomheder og trends, der har udviklet sig i et exceptionelt tempo. Virksomheder som Endomondo er kommet og gået og er blevet erstattet af My Fitness. VR er nu let tilgængeligt i sportsprodukter som Zwift og online i spilcykelplatform, som har en anslået værdi på USD 1, mia. I 2020 genererede det globale marked for ”wearable devices ”USD 40,65 milliarder. En Dansk Erhverv rapport fra 2018 viste, at 40 % af befolkningen brugte en eller anden form for ”wearable device” og er en del af ”gøre det selv sundhed”. Disse er blot to eksempler, der påvirker markedet og virksomhederne på dem. Hvorfor vil du tegne et spinning-medlemskab, når prisen for et online-medlemskab er lavere og oplevelsen bedre. Det samme kunne siges om et yogamedlemskab. Virksomheder er derfor nødt til at reagere på den nye markedsplads, hvor data er konge, og hvor den gennemsnitlige person har større forventninger til deres sportsoplevelse.
Sportsteknologibranche har flerdoblet omsætningen på få år, og der ligger et stort uudnyttet internationalt potentiale. Teknologi indenfor sport og event industrien er i eksplosiv vækst i disse år og den traditionelle forretningsmodel er udfordret, idet erhvervet i dag mangler viden og kompetencer indenfor dette felt.
FoU projektet ønsker at skabe blik for nye forretningsmodeller indenfor sportsteknologi og digitale trends, der netop er en gamechanger i foreninger og virksomheder. Med national og international efterspørgsel ønsker FoU forstudiet netop at undersøge felten indenfor datadreven teknologi, streaming via apps og produkter, samt digitale platforme i sportsbranchen. Ny viden vil bidrage til udvikling af nye forretningsmodeller til gavn for SMV´er, og til at fastholde Danmarks førerposition på felten med eksportmuligheder til udlandet. Projektet ønsker at inddrage SMV´er i feltstudiet og skabe viden til og i samarbejde med disse.
Dette FoU forstudie vil specifikt fordybe sig i emner som:
- Data og mikrochips anvendelse i sporten (radarteknologi, teknologiske hjælpemidler til præstationsoptimering, samt overvågning af performance for udøvere)
- Livestreaming via nye apps og produkter XR/VR/AR/MR (Tilskueroplevelser, konkurrencer og til træning af udøvere)
- Fremtidige perspektiver og udfordringer ved teknologi i sport.
Dansk Idrætsforbunds Innovationslab, Institut for fremtidsforskning og Dansk Industri har stort fokus på netop dette felt og derfor er det oplagt at Cphbusiness med uddannelsen Sport Management indgår i et Forsknings- og Udviklingsprojekt i samarbejde med disse partnere.
Videnarbejde og videnkilder afspejler tydelig mangel af viden på dette felt, samtidig udbydes der et valgfag på uddannelsen PBA i Sport management foråret 2025. Ny viden på området kan ligeledes udmønte sig i udvikling af nye EVU fag, som kan udbydes til virksomheder og organisationer.
Projektet vil skabe flere unge med nyeste viden på felten, hvilket kan føre til flere Startup virksomheder med tilknytning til Inkubatoren.