Datingapps er under forandring. Branchen skal i større og større grad imødekomme flere nuancerede krav fra brugere. Mange foretrækker at tilmelde sig apps, som giver den bedste chance for at møde „my kind of people!“
Københavns Universitet og Helsinki Universitet har arbejdet med kunstig intelligens for at få en app til at forudsige hvilke typer ansigter, brugeren er mest tilbøjelig til at finde interessante (link). Derudover er der lavet amerikansk forskning (link) omkring hvad brugere foretrækker. Her bliver det binære kønsaspekt oftest sat i spil (kvinder vil have høje mænd, mænd „taler sig selv op“ etc.). En app som Feeld har som den første mange køn og seksualiteter i spil, endda også det non-monogame segment. Den er populær, mens klassiske apps som Tinder bløder unge brugere i øjeblikket (link).
Det kalder på at der kan ses mere på mulighederne i alternative app-løsninger. I en dansk kontekst er det også primært dating.dk der har den mest brugervenlige app. Men er så til gengæld begrænset i køn og typer af forhold. Seksualitet og køn er mere flydende for moderne unge (link), stik imod mainstream „boy meets girl“ i normativ popkultur.
Andre kendte apps prøver at luge ud i de trolde, der med det samme går efter kvinder og bestemte aldersgrupper, fx appen Bumble, hvor kvinden skal tage kontakten op, før manden får lov at have dialogen. Mange apps lider under kritik af ikke at være seriøse nok og rummelige nok.
En (dansk) app, der kan tage højde for disse psykografiske udviklingstendenser burde kunne udvikles på grundlag af eksisterende forskning.
Forskningsspørgsmål og undersøgelsesspørgsmål:
Kan en „venskab-online-før-date“ option optimere det kvalitative brugerengagement og inklusion på online datingportaler?
Herunder: Hvordan kan UI- og UX-design bidrage til løsningen? Forslag til digital prototype udviklet i samarbejde med studerende.