Hop til indhold

Motivation og udvikling af frivillige hos Muskelsvindfonden

En undersøgelse af hvordan Muskelsvindfonden motiverer og udvikler deres frivillige

Motivation og udvikling af frivillige Muskelsvindfonden

Motivation og udvikling af frivillige

Motivation og udvikling af frivillige i Muskelsvindfonden er omdrejningspunktet for dette projekt.

Begrebet ”socioøkonomisk frivillighed” omhandler, hvordan vores velfærdssamfund i stigende grad anvender frivillige som arbejdskraft. Det findes der en bred viden om i modsætning til begrebet ”professionel frivillighed”, som er betegnelsen for den slags frivillighed, som i høj grad benyttesaf koncerter, festivaller m.m. Professionel frivillighed  er der forsket og skrevet forsvindende lidt om. og det er indenfor dette begreb projektet ”Motivation og udvikling af frivillige i Muskelsvindfonden” har sit fokus. Projektets mål er derfor at behandle et område, som i høj grad er negligeret inden for forskningen, og analysere de fremtidige tendenser, som findes inden for området.

Undersøgelse blandt frivillige i Muskelsvindfonden

Hele grundlaget for at opstarte projektet er baseret på en løbende dialog med Muskelsvindfonden gennem 2015 – 16.

En stor del af Muskelsvindfondens aktiviteter drives af frivillige, og der har gennem de seneste år været behov for, at gentænke hele frivillighedskonceptet – hvad er en frivillig, hvilke behov har de frivillige, hvilke krav kan Muskelsvindfonden stille til de frivillige osv.

Denne dialog er udmundet i et konkret forskningsspørgsmål:

”Hvordan bliver udviklingen af ”kommerciel”[1] frivillighed de næste fem år.?”

[1] Der skelnes her imellem det, man kan betegne som ”socio-økonomisk frivillighed” og ”kommerciel frivillighed”

Hvad er den nuværende status inden for ”kommerciel frivillighed”?

  • Litteratur gennemgang af den tilgængelige forskning inden for området.

Hvad motiverer fremtidens frivillige?

 

Rekruttering samt fastholdelse af frivillige: hvilke krav kan man forvente fra Frivillige?

  • Konkrete anbefalinger til aktører som bruger frivillige

Hvilken rolle kan digitale platforme spille i forbindelse med rekruttering, motivation, uddannelse og fastholdelse af frivillige?

  • Denne del kommer som sidste del i projektet, da den skal baseres på ovenstående analyser

Det forventes at frivillige organisationer bedre forstår at motivere og udvikle deres frivillige via dette projekts konklusioner og resultater

 

 

Læs et andet projekt.

Vælg et tema eller søg efter projekter