Nye fødevarer til Sagnlandet i Lejre
Projekttitel | Nye fødevarer til Sagnlandet i Lejre |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Nej |
Tema | Business | Innovation | Sundhed | Teknik |
Teaser | Muligheder og begrænsninger i udvikling af et eller flere fødevare-/snackprodukter |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Ulla Uebel UlUe@easj.dk 50762688 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 26. august 2013 - 30. oktober 2014 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
Fødevarer Sagnlandet Roskilde 2013 går ud på, at EASJ samarbejder med Sagnlandet Lejre (SL) om afklaring af muligheder og begrænsninger i udvikling af et eller flere fødevare-/snackprodukter, der med autencitet kan udvide SL’s oplevelser, når kunder besøger SL. |
- Baggrund og formål | Baggrunden for dette projekt er, at campus Roskilde har stor erfaring med at engagere de studerende ud over almindelig undervisning. Derfor vil dette projekt trække på denne erfaring og give de studerende en unik mulighed for at arbejde med produktinnovation i tæt samarbejde med en virksomhed. De studerende skal i projektperioden arbejde med forskellige løsninger af den konkrete opgave før og under samarbejdet med sagnlandet med henblik på at afdække de tekniske og markedsmæssige muligheder for fødeprodukter, herunder særligt en “Tollund-bar”. Succeskriterierne er placering af en eller flere praktik-studerende hos SL samt løsning af projektets cases som “klasseopgaver”. Opgaverne er:
|
- Aktiviteter og handling | Innovationsprojekterne skal:
|
- Projektets Metode | De studerende skal i projektetperioden arbejde med forskellige løsninger af den konkrete opgave før og under samarbejdet med Sagnlandet, med henblik på at afdække de tekniske og markedsføringsmæssige muligheder for fødevareprodukter. Derudover vil der bidrages til fremstilling og sammensætning af ingredienser til det nye produkt i tæt samarbejde med sagnlandet. |
- Projektets Forventede Resultater | EASJ- Markedsføringsøkonom uddannelsen vil bidrage med viden og kompetencer inden for markedsføring, planlægning, lancering og produktdesign, der kan understøtte udviklingen af et nyt produkt til Sagnlandet Lejre. Fødevare- og ernæringsteknolog uddannelsen vil bidrage med fremstilling og sammensætning af ingredienser til det nye produkt- i nøje samarbejde med de ønsker og erfaringer Sagnlandet Lejre har. EASJ stiller med undervisere og 35 studerende på de to uddannelser til rådighed for virksomhederne, og i dette samarbejde og samspil vil der blive skabt nye produkter på hylderne for Sagnlandet Lejre. Der vil ske en styrkelse af uddannelsernes praksisnærhed gennem studerendes arbejde med en konkret virksomhed. De studerende fra de merkantile og ernæringstekniske uddannelser får en enestående mulighed for at deltage i en virksomheds produktudvikling – produktinnovation. Nye fødevare til Sagnlandet i Lejre er tænkt som en konkret case mellem studerende (1. og 3 semester med et forventet antal på ca. 35 studerende), undervisere og Sagnlandet Lejre. Projektet skal ses i naturlig forlængelse af det strategiske arbejde, der foregår i EASJ om at styrke samspillet med erhvervslivet. |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | fødevare | Lancering | Markedsføring | Produktinnovation | produktudvikling | udvikling |
Deltagere | |
- Studerende |
Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
|
- Medarbejdere | |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Sagnlandet Lejre |
Finansiering | |
- Intern | 40% |
- Ekstern | 60% | Øvrige ministerier og styrelser mv. | Styrelsen for videregående uddannelser |
Resultat |
|
Evaluering | Undervisningen i produkt- /konceptudvikling er blevet meget praksis nær ved samarbejdet med SL. Produktudviklingen har taget udgangspunkt i de særlige historiske krav og begrænsninger som sagnlandet opstillede til råvarerne. Kun jernalder råvarer/ økologiske / lokale kunne bruges i udviklingsforsøg. Desuden har de studerende i deres løsning skulle inddrage krav til udstyr og lokaler som kan passe til en forholdsvis lille produktion. De studerendes innovative kompetencer er i høj grad blevet udviklet og styrket. De studerende har været med i processen fra den gode ide til det færdige produkt/prototype. De har fået erfaringer i at bruge uddannelsens udviklingsværktøjer (kravspecifikation til råvarer og færdigprodukt, analyseværktøjer, hvilke faktorer i fremstillingsprocesen og i ingredienser der har indflydelsen krav, systematisk forsøgsplanlægning. Markedesføringsøkonom: Projektet har bidraget til at koble den almindelige undervisning med praksis. De studerendes innovative kompetencer er blevet udviklet på en god måde, da de havde mulighed for at tænke ud af boksen, da der ikke var nogen som helst begrænsning på hvad de måtte foreslå af idéer. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |