Studerendes medieforbrug i undervisningssituationer
Projekttitel | Studerendes medieforbrug i undervisningssituationer |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | IT | Kommunikation | Teknologi | Undervisning |
Teaser | En undersøgelse af studerendes medievaner i undervisningssituationer |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Erhvervsakademi Dania |
- Kontaktperson | Kaj Richard Nielsen Adjunkt KANI@eadania.dk +45 72291607 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. september 2017 - 30. december 2019 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
Baggrunden for projektet er en konstatering blandt lektorer og adjunkter af, at studerende i højere grad i dag end tidligere benytter sig af IT i undervisningssituationer. Spørgsmålet er, hvor relevant det, de studerende foretager sig online i løbet af en undervisningssession, er ift. selve undervisningen, og ikke mindst hvorvidt det understøtter eller er forstyrrende for de studerendes læring. Formålet med projektet er at skabe ny viden og indsigt om de studerendes adfærd i undervisningssituationer, specifikt inden for de studerendes aktivitet på relevante og ikke-relevante IT-platforme. Projektets resultater vil indledningsvis kunne give et overordnet indblik i, hvorvidt underviseres forforståelser omkring de studerendes brug af IT stemmer overens med undersøgelsens resultater. Dernæst udvælges undervisere i projektet og der forestås en tættere analyse af deres studerendes brug af IT med henblik på, at underviseren gives et bedre indblik i de studerendes medieforbrug i forbindelse med undervisningssituationen samt værktøjer til bedre at planlægge undervisningen. |
- Baggrund og formål | Baggrunden for projektet er en konstatering blandt lektorer og adjunkter af, at studerende i højere grad i dag end tidligere benytter sig af IT i undervisningssituationer. Spørgsmålet er, hvor relevant det, de studerende foretager sig online i løbet af en undervisningssession, er ift. selve undervisningen, og ikke mindst hvorvidt det understøtter eller er forstyrrende for de studerendes læring. Formålet med projektet er at skabe ny viden og indsigt om de studerendes adfærd i undervisningssituationer, specifikt inden for de studerendes aktivitet på relevante og ikke-relevante IT-platforme. Projektets resultater vil indledningsvis kunne give et overordnet indblik i, hvorvidt underviseres forforståelser omkring de studerendes brug af IT stemmer overens med undersøgelsens resultater. Dernæst udvælges undervisere i projektet og der forestås en tættere analyse af deres studerendes brug af IT med henblik på, at underviseren gives et bedre indblik i de studerendes medieforbrug i forbindelse med undervisningssituationen samt værktøjer til bedre at planlægge undervisningen. |
- Aktiviteter og handling | Projektaktiviteter
|
- Projektets Metode | Projektet bygger på en antagelse om, at der er en sammenhæng mellem studerendes ’mentale afkobling’ fra undervisningen og brugen af f.eks. sociale medier I undervisnings situationen.
Projektet ønsker at forstå sammenhængen, hvis den eksisterer, mellem studerendes ‘mentale afkobling’ fra undervisningen og i hvilken grad denne er IT understøttet. Projektet vil gennemgå en indledende afklaringsfase, der vil bestå af et litteratur studie, dette skal afklare om projektet i sin form er relevant at gå videre med. Dernæst vil dataindsamlingen initieres. Da specifikke behov for dataindsamling på dette tidspunkt ikke er identificeret, vil al trafik, der passerer netværket hen over en given kalender måned november 2017 på Dania campus Viborg, gemmes. Når alle relevante datapunkter er blevet identificeret, forventeligt frem mod 01/03-2018, vil den opsamlede data blive filtreret og renset. Det forventes, at en sådan analyse vil kunne gennemføres til ~ 01/04-2018, hvorefter der foretages en gentagelse af den tekniske del af analysen for at få en større forståelse for de studerendes brug af it-undersøttet frakobling fra undervisningen i en undervisningssituation. Det forventes yderligere, at data, der skal optages i september/oktober måned 2018, vil indgå i en tredje analyse. Projektet afsluttes med publicering af en populærvidenskabelig artikel indeholdende undersøgelsens hovedresultater samt relevante konklusioner. |
- Projektets Forventede Resultater | Projektets resultater kommer til at bidrage med viden om studerendes brug af IT i undervisningssituationer, samt med viden som undervisere kan benytte i deres undervisningsplanlægning for at optimere de studerende læringsudbytte. |
- Projektets Forventede Effekt | Projektets resultater vil bidrage til bedre undervisning med højere læringsudbytte på landets videregående uddannelsesinstitutioner. |
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende |
Erhvervsakademi Dania
|
- Medarbejdere | Erhvervsakademi Dania Kurt Stæcker Jensen |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |