Hop til indhold

Vejen til en bæredygtig forretningsmodel i en esportsbranche under forandring – et dybdegående casestudie

Projektet undersøger udviklingen af en ny, bæredygtig forretningsmodel for en mindre esportsorganisation under det nye kvalificeringsbaserede turneringsformat.

Professionel esport har udviklet sig i et rasende tempo siden slut 1990’erne, domineret af den monopollignende franchisestruktur for turneringer, hvilket vil sige lukkede turneringer, hvor holdene med flest penge har kvalificeret sig frem for talentmassen.

CS2 (Counter Strike 2) er et af de mest dominerende, professionelle esportsspil, og beslutningen om at ændre turneringsstrukturen for professionelle deltagere kommer til vil påvirke hele branchen, idet det vil forventes at have konsekvenser for alt lige fra eventudvikling og -gennemførsel, kvaliteten af turneringer, oplevelsen for tilskuerne og ikke mindst den økonomiske levedygtighed: ”Opening up the ecosystem to eliminate franchising, and forcing tournaments to use objective rankings or open qualifiers, means more teams get to benefit”.

Muligheden for at følge WOPA gennem et dybdegående casestudie, vil bidrage til viden om forretningsmodeller for små E-sportsorganisationer, under den nye kvalificeringsmodel for turneringer. Casestudiet skal bl.a. bidrage med indsigter i indtjeningsmuligheder og organisationsopbygning.  

Forskningsspørgsmål:   

Gennem et dybdegående casestudie af en nystartet esportsorganisation undersøges det, hvordan en forretningsmodel for en mindre esportsorganisation kan udvikle sig under den nye kvalificeringsmodel for turneringer, som indføres i 2025.  

Vælg et tema eller søg efter projekter